Werk Versterkt lanceert campagne tijdens partnerbijeenkomst in Utrecht
25 september 2025
In de Boothkerk in Utrecht vond op 23 september de officiële lancering plaats van de campagne Werk Versterkt. Ruim zestig vertegenwoordigers van ministeries, gezondheidsfondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties, patiëntenorganisaties en ervaringsdeskundigen kwamen samen om het startschot van de campagne te vieren en met elkaar in gesprek te gaan.
Het programma Werk Versterkt is een initiatief van 23 gezondheidsfondsen en heeft als doel norm- en gedragsverandering te realiseren op de werkvloer. Het uitgangspunt: meer mensen met een chronische aandoening of mantelzorgrol behouden of vinden passend werk dat bijdraagt aan hun kwaliteit van leven.
Tijdens de bijeenkomst werd het belang van het thema onderstreept. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders werkt met een chronische aandoening. Ruim driekwart van de werkgevers schat het aantal binnen hun organisatie lager in. 31% van de werknemers is niet open over een chronische aandoening richting leidinggevenden en collega’s, vaak uit angst voor onbegrip of negatieve gevolgen.
In het panelgesprek, onder leiding van dagvoorzitter Anouschka de Heij, gingen onder meer Cécile Boots (Hoogleraar Maatschappelijke Participatie en Gezondheid Amsterdam UMC), Anthony Stigter (Secretaris Arbeidsmarkt en Gezondheid VNO-NCW/MKB Nederland), Barry Hegeman (Senior ontwikkelmanager Dura Vermeer, ervaringsdeskundige die leeft met de gevolgen van een dwarslaesie) en Filiz Sazoglu-Durmus (People & Culture, IKEA)) in gesprek over de onzichtbare impact van werken met een chronische aandoening, de dilemma’s rondom openheid en het belang van steunend leiderschap.
“Uiteindelijk draait alles om een veilige werkcultuur, wij trainen al onze leidinggevenden om de goede gesprekken te voeren met hun werknemers .” aldus Filiz van IKEA.
“Regelmogelijkheden en sociale steun zijn belangrijk om te blijven werken. Om deze steun te krijgen is het wel belangrijk dat je openheid durft te geven en collega’s weten wat je nodig hebt om te blijven werken. ” aldus Cécile Boots.
De reacties op de campagne waren zeer positief. De hoofrolspelers uit de campagne, echte mensen met ieder hun eigen verhaal, konden op een luid applaus rekenen na het tonen van de beelden van de campagne: “Ontzettend mooi dat zij met hun verhaal anderen inspireren door hun eigen aannames en proces open te delen’.
Voor de hoofdrolspelers die zelf werken met een chronische aandoening zorgde het zien van de beelden uit de campagne voor erkenning en herkenning; ‘De campagne raakt me echt, je voelt je soms zo alleen, nu zie ik pas dat er zoveel meer mensen werken met een chronische aandoening en net als ik alles geven om aan het werk te blijven. Dat is niet altijd makkelijk, maar levert zoveel op’.
Aanstaande vrijdag 26 september gaat Werk Versterkt officieel van start met een landelijke campagne op tv, radio en online.